18 maart 2015:
Voor de 18e maal zullen op 18 mei a.s. de winnaars bekend gemaakt worden van de belangrijke Spaanse onderscheiding Premios Max de las Artes Escénicas (MAX-prijs voor de podiumkunsten).
Vandaag werden de genomineerden bekendgemaakt en daar zitten ook zeker een aantal flamencoartiesten bij. Het is de stichting SGAE die dit organiseert om artiesten te onderscheiden en stimuleren.
Onder de genomineerden voor de beste dansvoorstelling zijn opgenomen Rocío Molina (Bosque Ardora), Israel Galván (Fla.co.men en Torobaka), het Ballet Flamenco de Andalucía (1922: En la memoria del cante), Manuel Liñán (Nómada) en Olga Pericet (Pisadas).
Voor beste productie komen we tegen; Israel Galván met Fla.co.men en bij de beste muziekcompositie voor een voorstelling lopen we tegen de gitaristen Eduardo Trassierra (Bosque Ardora) en Daniel Jurado (7 balcones) aan.
Rocio Molina met haar voorstelling "Bosque Ardora"
Genomineerd voor beste choreografie zijn o.a. David Coria en Rafaela Carrasco (1922: En la memoria del cante), Israel Galván (Fla.co.men en Torobaka) en Rocío Molina (Bosque Ardora).
Als beste danseres zijn Belén Maya (Los Invitados), Rafaela Carrasco (1922: En la memoria del Cante); Rocío Molina (Bosque Ardora), Chloe Brûlé (Me va gustando) en Olga Pericet (Pisadas) genomineerd. Als dansers staan daarvoor opgesteld Jesús Carmona (7 balcones), Israel Galván (Fla.co.men en Torobaka), Javier Lérida (Pisadas), Manuel Liñán (Los Invitados en Nómada) en Marcos Vargas (Me va gustando).
Voor beste lichtontwerp zien we wederom Bosque Ardora terug.
Zoals gezegd zullen we de 18e mei in Barcelona, in de Sala BARTS (Barcelona Arts on Stage) de feestelijkheden daaromheen plaatsvinden.
Als het aan mij zou liggen en ik moést uit déze genomineerden kiezen dan zou ik zeggen:
Beste dansvoorstelling: Nómada van Manuel Liñán en voor de beste danseres Belén Maya en danser dan ook maar Manuel Liñán.
Manuel Liñán met zijn voorstelling "Nómada"
Uiteraard zijn er ook niet-flamencoartiesten in alle categorieën genomineerd, dus dat überhaupt een flamencoartiest een prijs wint is niet zeker. Complete lijst van genomineerden.